SFvJ Lokomotiver og vogne
|
DSB Ze 7203 361-1 |
||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||
Vognen, der oprindeligt har haft litra DSB Ze 503 361, blev optaget i DSBs vognpark i 1948. Vognen blev sammen med 19 andre bygget i Belgien og var ejet af Det Forenede Olie Kompagni A/S. I 1950 overgår vognen til olieselskabet BP. Vognene blev leveret med isolerede beholdere, men isoleringen blev fjernet i 1963, da vognen blev brugt til transport af smøreolie. SFvJs vogn er med grønmalet beholder og "BP" er i gult på grønt "våbenskjold". Det er bemærkelsesværdigt, at vognen er udstyret med koblinger for dampvarme. Det er ikke for at kunne koble vognen ind i persontog; derimod har der i tanken siddet en rørspiral, som man kunne sende damp igennem og opvarme tykkere olieprodukter, så vognen var nemmere at tømme. Det samme var tilfældet med de tankvogne, som "Aarhus Oliefabrik" havde. Her havde man faste vogne i løb mellem Soyakagefabrikken i København og Aarhus, hvor der var lavet aftale med DSB om, at når vognene kørte fra Fredericia til Aarhus, skulle de kobles op til maskinen, så de kunne få damp herfra og var klar til tømning ved ankomst til Aarhus. I vognen må befordres: Benzin, petroleum, dieselolie, brændselsolie, smøreolie, melasse, benzol og asfalt. (Kilder: www.jernbanen.dk, Hans Nygaard Jensen og Torben Andersen, redaktør af "Lokomotivet")
|
|||||||||||||||||||||||
04-08-2012 |