SFvJ

Lokomotiver og vogne

 

SFJ B 21

1876 - 01 SFJ B 21
1901 - 16 SFJ B 26
1916 - 49 SFJ B 26 (16 pl. 2. kl., 30 pl. 3.kl.)
1950 - 58 DSB værkstedsvogn 72
1958 - 71 DSB specialvogn 572
1971 - HgJK
     - 1991 Privatejet
1991 - SFvJ
Status Ikke i drift

Til åbningen af jernbanen mellem Odense og Svendborg fik SFJ bygget 5 vogne med litra B 21 – 25. Vognene var kombinerede 2. og 3. klasses kupévogne. En kupé i hver vognende var forbeholdt rejsende på 2. klasse. Disse kupéer havde hver plads til 8 (10?) rejsende i 4 dobbeltsofaer betrukket med plyds. Udover vinduer i dørene var der også et vindue på begge sider af disse. På 3. klasser måtte man nøjes med vindue i kupédørene, ligesom de 10 rejsende i hver kupé måtte tage til takke med træsæder.

De to B-vogne med nr. 21 og 23 havde som de eneste en skruebremse, der var ført op til vogntaget ved den ene gavl. Her var der et sæde til bremseren, som kun var beskyttet mod vind og vejr af en simpel jernkaleche. I følge det daværende politireglement for jernbanerne skulle mindst en fjerdedel af et togs vogne kunne bremses ved skruebremse (gennemgående vakuum– eller trykluftsbremse fandtes ikke). Ofte medbragte togene på Svendborgbanen dog en eller to bagagevogne, som kunne bremses indefra, så man undgik at have en bremser siddende på taget. Da togstørrelsen efterhånden voksede med flere personvogne, blev det nødvendigt at anvende skruebremserne på personvognene. De to bremsede B-vogne blev da bygget om, så bremsesvinget blev ført ind i vognene med tab af et sæde i en 2. kl. kupé. Mellem 1897 og 1900 blev de to vogne med skruebremse forsynet med automatisk virkende vakuumbremse, og behovet for en "bremser" faldt bort. Fra 1893 var der installeret toilet i vognene, og omkring 1916 fik vognene belysning v.h.a. acetylenlamper.

Som tiden gik blev B-vognene umoderne og forældede, og de blev ikke brugt meget, men i begyndelse af 1945 kom de i drift igen. P.g.a problemer med at skaffe brændstof til lokomotiverne kørtes der kun 3 persontog i hver retning på Svendborgbanen. Disse var til gengæld meget lange, hvorfor der var brug for mange personvogne, også gamle kupévogne. I 1949 overtog DSB driften mellem Odense og Svendborg. Dette betød, at de ældste vogne i SFJs vognpark blev taget ud af drift. SFJ B 26 (oprindelig nr. 21) blev til DSB værkstedsvogn 72 (senere specialvogn 572), inden den blev udrangeret i 1971. Dette år overtog HgJK vognen uden at sætte den i drift. I 1991 kom den til Faaborg, hvor den siden har stået i remisen. SFvJ har ingen aktuelle planer om at istandsætte vognen.

(Kilder: Lars Viinholt-Nielsen: Sydfyenske Jernbaners Materiel. Lars Viinholt-Nielsen: Odense-Svendborg Banen 1876-1976. Lars Viinholt-Nielsen: Nyborg-Ringe-Faaborg Banen. Lars Viinholt-Nielsen: Svendborgbanen i 125 år)

 

Byggested EWA Hamburg Tjenestevægt  
Byggenr.   Bremsevægt  
Byggeår 1876 Siddepladser 20 2. kl., 30 3. kl.
Længde o. puffer 9200 mm Max. hastighed  
Akselafstand 4420 mm I øvrigt  

04-08-2012