SFvJ

Lokomotiver og vogne

 

DSB Pbh 5102

1936 - 41 DSB DL 1597
1941 - 67 DSB DB 5102
1967 - 69 DSB Db 5086 90 28 102
1969 - 84 DSB Pbh 5086 90 28 102
1984 - 92 DJK, opstillet på Egeskov Slot
1992 - SFvJ
Status Fungerer som stationskontor i Faaborg

Bygget hos Scandia i 1936 som én af postvæsenets første 5 helsvejste stålbogievogne litra DL 1696 - 1600. Hos postvæsenet blev vognen kaldt for 33,1 m2 vogn indrettet med postkontor og postgodsrum. Vognen har overgang i begge ender, så tog- og postpersonale kan bevæge sig frit gennem vognen. Dette gav en mere fleksibel indrangering i togstammer. Udover både vakuum- og trykluftsbremse fik vognen også tyske slutsignalholdere, så den kunne bruges til trafik til og fra Tyskland. Vognen fik S-togsbogie som et forsøg med nye bogietyper. Forsøget faldt heldigt ud, da vognen bevarede den usædvanlige bogie gennem hele sin levetid. DL-vognen var den første postvognstype med ovenlysvinduer og wendelsugere for en bedre regulering af luftcirkulationen.

DL-vognene blev indsat i bla. hovedposttoget mellem København og Ålborg/Frederikshavn. I perioden 1946-53 blev DB-vognene anvendt i landsdelstogene  mellem København og Esbjerg. Fra 1969 kunne bureauvognene, nu benævnt Pbh, findes i tog mellem København og Helsingborg (Sverige), Skjern og Århus samt på Svendborgbanen.

Ved SFvJ, som har lånt vognen af DJK, fungerer postvognen som stationskontor. Oprindeligt stod vognen på en kort sporstump uden forbindelse til de øvrige spor, men efter den seneste ombygning af banegården i Faaborg er vognen opstillet i enden af spor 3.

(Kilder: Torben Andersen "Danske Jernbanehistorie 1 og 2")

 

Byggested Scandia Bremsevægt G 27 tons P 34 tons
Byggenr.   Last 8 tons
Byggeår 1936 Max. hastighed 140 km
Længde o. puffer 15500 mm I øvrigt 1 toilet
Akselafstand 8680 + 2500 mm   Egenvarme (kakkelovn)
Tjenestevægt 29,6 tons    

04-08-2012